13 november 2005

NMa: we zijn ermee bezig

Van de Volkskrant kunstpagina:


Vrijdag ingestuurd:

"Geachte redactie,

Goed om te lezen dat de NMa onderzoek doet naar de verkopers van concertkaartjes (Kunstpagina, 10 november). Dat de servicekosten - een onhandige term trouwens, zeker gezien bijvoorbeeld het gebrek aan restitutie bij afgelasting - van kaarten via Ticketservice zo enorm kunnen oplopen, en dat terwijl er lang niet altijd andere verkoopkanalen voorhanden zijn, is velen al lang een doorn in het oog. Grappig dat Ticketservice-directeur Peter van Ruyven Amerika noemt als voorbeeld van een land waar de servicekosten nog veel hoger zijn dan hier. De absolute marktleider daar, die al jarenlang regelmatig onder vuur ligt vanwege de hoge kosten, is namelijk Ticketmaster, het moederbedrijf van Ticketservice. Opvallender nog vond ik echter dat de heer Van Ruyven zijn bedrijf geen monopolist wil noemen, want, zo stelt hij: "Elke popzaal die de servicekosten van Ticketservice te hoog vindt, is vrij om naar een concurrerende kaartverkoper over te stappen." Handig, want natuurlijk draait hij de zaken om. De popzalen zijn immers niet degenen die voor die kosten opdraaien; dat zijn de bezoekers, en die hebben in zo veel gevallen die mogelijkheid nou juist niet. "

Inmiddels heb ik geleerd dat popzalen wel degelijk betalen aan Ticketservice. Meer nog: de zalen beloven Ticketservice dat een bepaald percentage van de verkoop via deze verkoper gaat. Allemaal extra redenen om dit bedrijf eens onder de loep te nemen. Eerlijk gezegd heb ik er bijna bewondering voor. Zouden er aandelen te koop zijn?

Link: Why Ticketmaster sucks

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home

Een link maken